Skrivarcirkel i Stockholm?

Känner du till någon skrivarcirkel i Stockholmsområdet där nya medlemmar är välkomna? Då vill jag väldigt gärna vara med! Annars kanske det finns någon/några som vill starta en helt ny skrivarcirkel? =) Jag är öppen för förslag!

Skrivet av Virvelvinden
29 juni 2009, 00:27

1 februari 2010, 16:37
av mikel

Manky: det var jag som skrev till dig, det är jag som är ansvarig här ;)

Fick förresten meddelande från någon på ett studieförbund alldeles nyligen, tror dom hade någon form av skrivarkurs på G! Tipsade honom om denna diskussion också, förhoppningsvis skriver han snart.

Nikezzz: med tanke på att jag bor 40 mil ifrån Stockholm just nu så.. är det nog bra om någon annan är ansvarig just där ;) Men det är absolut väldigt givande att träffas och skriva.

2 februari 2010, 12:44
av Messier11

Om jag har tid är jag också intresserad. Bor i Uppsala.

6 februari 2010, 01:14
av Manky

Mikael:
Ja, jag misstänkte nästan det (ibland är man lite finkänslig av sig ;)

I väntan på att ngt blir av med detta har jag anmält mig till kvällskursen "Frigörande skrivande" på Sensus. Blir spännande, har aldrig gjort liknande tidigare!

Hur länge till bor du 40 mil bort (är det pga plugg eller jobb du flyttat)?

Hur många bör man vara för att få till ngt?

6 februari 2010, 17:05
av mikel

Manky skrev:I väntan på att ngt blir av med detta har jag anmält mig till kvällskursen "Frigörande skrivande" på Sensus

Får man fråga vad en sådan kvällskurs kostar?

Manky skrev:Hur länge till bor du 40 mil bort (är det pga plugg eller jobb du flyttat)?

Haha, tro det eller ej, men alla kommer inte från Stockholm från början ;) jag är boråsare! Skulle däremot något riktigt bra dyka upp i Stockholm så är jag inte helt främmande för att flytta.

Manky skrev:Hur många bör man vara för att få till ngt?

Man bör vara minst två, som träffas och diskuterar vad man vill göra, hur ofta man vill träffas, tider, osv. Så att man är två som är drivande. Sedan kommer det finnas ett antal som dyker upp ibland. Intresset finns ju helt klart!

6 februari 2010, 23:35
av Manky

mikel skrev:Får man fråga vad en sådan kvällskurs kostar?

1300:- (5ggr, 20 timmar totalt enligt dem)

mikel skrev:Man bör vara minst två, som träffas och diskuterar vad man vill göra, hur ofta man vill träffas, tider, osv. Så att man är två som är drivande. Sedan kommer det finnas ett antal som dyker upp ibland. Intresset finns ju helt klart!

Jo precis! Återstår bara o se när någon/några är villiga att träffas då. Så får man börja med att försöka träffas en gång per månad och bestämma ett tema och lämplig hemläxa..

11 februari 2010, 01:28
av mikel

Manky skrev:1300:- (5ggr, 20 timmar totalt enligt dem)

Ojoj, vad dyrt, måste jag få tycka! Okej om det är någon väldigt proffsig person som håller i kursen.. men egentligen, det behövs ju ingen sådan proffsig person alls för att skriva. Bara att man träffas, skriver och har kul.

För några år sedan drev jag en sådan förening i Borås, väldigt sugen på att starta något igen.. för den som undrar så ligger lite mötesanteckningar kvar här: http://www.argus.nu/fanny/moten.php?Kapitel=0

17 februari 2010, 16:11
av Manky

mikel skrev:Ojoj, vad dyrt, måste jag få tycka! Okej om det är någon väldigt proffsig person som håller i kursen.. men egentligen, det behövs ju ingen sådan proffsig person alls för att skriva. Bara att man träffas, skriver och har kul.

Åsikter kan man alltid ha :) Jo, detta fick mig faktiskt att tveka ngt. Det är dock en skrivpedagog som håller i den (gick första lektionen igår, helt ok), så övningarna där är helt klart ngt man kan vidareutveckla sedan.

18 februari 2010, 18:42
av mikel

Japp, övningar är bra! Fast i ärlighetens namn behöver det ju inte alltid vara så avancerat. Mest tycker jag att det handlar om att komma igång. Men roligt hur som helst, berätta gärna mer sedan hur det går och så. :)

21 februari 2010, 21:16
av Manky

mikel skrev:Japp, övningar är bra! Fast i ärlighetens namn behöver det ju inte alltid vara så avancerat. Mest tycker jag att det handlar om att komma igång. Men roligt hur som helst, berätta gärna mer sedan hur det går och så. :)

Mja, riktigt så avc är det faktiskt inte. Första vi fick göra under första lektionen var att skriva fritt vad som föll oss in i ca 10 min. Vi fick en läxa att skriva på motsvarande sätt en gång per dag (kan verka peace of cake, men jag har missat 2 dagar - lär bli bakläxa :/).

En annan övning var att skriva en mening helt fritt, skicka pappret ett steg till nästa o sedan komplettera det som står på nästkommande papper. Klart inspirerande faktiskt, blev förvånad över hur cool texten blev på mitt eget påbörjade :)

Om man vill komma igång, men har svårt att hitta inspiration på egen hand, då är en skrivarcirkel -eller klubb ett bra alternativ.

23 mars 2010, 17:48
av kvackan

Skrivarcirkel i Stockholm barn- och ungdom

Hej! Har just blivit medlem och vill beratta att jag har en skrivarcirkel i Stockholm. Vi skriver texter som vander sig till barn och ungdom. Just nu ar vi fyra stycken och det skulle vara roligt med nagra fler. Vi traffas varannan onsdag mellan kl. 17-19 pa Alviks bibliotek. Hor garna av dig om du ar intresserad. Nasta gang vi traffas blir den 31 mars. (just nu ar jag i London, darfor blir det inga svenska bokstaver, jag ar alltsa inte analfabet..)

« sidan 1, 2, 3, 4 » Moderatorer nicc, mikel

Vilka är inloggade

Användare som besöker detta rum: Yahoo [Bot] och 0 gäster

Hur bra skriver du?
Solentro
Webbdesigner.ME
Erbjudande: köp "Skriv om och om igen" för bara 95kr!
Annas länkburkar för både små och stora
"Jag missade Woodstock" - läs om Bengt O Björklunds senaste bok!

Ur Åttio Hjärtan
Annonsformgivare
Zara Mohlin