smeghead skrev:Stephen King skriver i sin bok "On Writing" att den som måste använda något annat än "sade" inte vet hur man skriver (men han är ju väldigt svart och vit i den boken - där han också skriver att den som inte är beredd att lägga minst 8 timmar per dag på skrivande, ska lägga ner direkt).
Med det menar han att man ska gestalta hur människorna känner det så att läsaren inte behöver "utbrast xx", "fnittrade xx", "vrålade xx" osv. Fast jag tycker nog att om andra ord än "sade" används med måtta, då kan det bli väldigt effektivt.
...och så är ju också Stephen King inte den vassaste kniven i lådan när det kommer till karaktärsgestaltning, imo.
Dock förstår jag vad han menar. Jag hörde någonting liknande ifråga om att man ska kunna veta vad för tonläge någon har, utan att behöva skriva ut det med versaler, kurisv/fet-text osv... Vilket jag tycker är en aning löjligt. Att skriva att någon hra en bondsk dialekt och skriker blir väldigt mycket roligare om man faktiskt gör sig ansträngningen att försöka få ner det i direkt skrift istället för att beskriva det.
Jag har lite samma känsla angående dialoger och sade vs. utbrast.
MEN! Jag har också noterat att jag är -blind- för ordet sade! Så snart jag läser en bok noterar jag det inte ens, bara vem det är som säger vad. Så kanske är markören bara just det, en markör, helt enkelt?